"Google AI Overzicht" is de meest recente vernieuwing binnen Google Search en maakt gebruik van AI (Artificiële Intelligentie) om de gebruikerservaring zo persoonlijk mogelijk te maken door jou een samenvatting te geven van verschillende databronnen. Deze samenvatting komt BOVEN alle andere (organische en gesponsorde) zoekresultaten en schudt de markt van SEO en SEA dus grondig door elkaar. Er wordt namelijk nog weinig doorgeklikt naar websites op deze manier wat een enorme impact kan hebben op CTR's (Click-through-rates of doorklikratio). Deze functie is sinds 2025 geleidelijk uitgerold en verandert voorgoed de manier waarop zoekresultaten worden gepresenteerd.
1. Wat is Google AI Overzicht?
De voorbije jaren zag het resultaat van een Google zoekopdracht (SERP) er als volgt uit:
- Gesponsorde/betalende resultaten (SEA) bovenaan en aan de zijkant
- Organische resultaten (SEO) daaronder
Met Google AI Overzicht verandert de indeling van de pagina:
Nu komt:
- Het Google AI Overzicht bovenaan te staan
- Daaronder de gesponsorde/betalende resultaten
- En pas daaronder de organische resultaten
Waar voorheen Google jou een deeltje van een website liet zien die volgens hen het beste jouw vraag beantwoordt, gaat Google AI Overzicht een stapje verder: ze gaan de gegevens van meerdere websites combineren d.m.v. AI (Google Gemini) waardoor ze een veel concreter en completer antwoord kunnen geven aan gebruikers. De websites/bronnen waar hij zijn resultaten uithaalt worden aan de rechterzijde weergegeven:
2. Waarom heeft Google AI Overzicht geïntroduceerd?
Met de komst van ChatGPT en Microsoft Copilot is er een duidelijke trend dat mensen deze tools zijn beginnen te gebruiken om dingen op te zoeken en zelfs interactief mee te gaan communiceren. Google voelde de bui natuurlijk hangen want Google bezit nog steeds 90% van het zoekmachine marktaandeel en Google Ads (advertenties) is hun kip met de gouden eieren. Google Gemini is de AI machine achter Google die al voor talloze andere toepassingen gebruikt wordt, het was dus maar een kleine stap om AI ook in de Google zoekmachine te introduceren en daarmee de concurrentie weer voor te zijn.
Voor eindgebruikers is Google AI Overzicht uiteraard heel interessant omdat ze op één plaats alle informatie bij mekaar krijgen zonder dat ze moeten gaan door scrollen. Maar voor bedrijven die tot nu toe zwaar in tijd en geld geïnvesteerd hebben in SEO en/of SEA om bovenaan de zoekresultaten te verschijnen, kan de introductie van Google AI Overzicht een enorme impact hebben...
Hulp nodig? IKANDIT!3. Welke impact heeft Google AI Overzicht op mijn positie in de zoekresultaten?
De introductie van Google AI Overzicht betekent het officiële einde van de klassieke zoekopdrachten zoals we die de voorbije 25 jaar hebben gekend. Google is geen zoekmachine meer maar evolueert naar een antwoordmachine.
Voorheen was het opdracht om zo hoog mogelijk op de eerste pagina van Google te verschijnen, nu gaat dit zelfs niet meer volstaan om nog gevonden te worden.
Doordat Google AI Overzicht zo prominent bovenaan de pagina verschijnt, zijn er enkele zorgwekkende trends:
Google AI Overzicht zorgt niet alleen voor een andere manier van presentatie, ze zuigen ook kliks weg van advertenties en van organische resultaten, volgens Ahrefs wordt er gemiddeld een drop van 34,5% in CTR gezien (CTR - Click-through-rate) bij pagina's die nu onder het AI Overzicht getoond worden en vroeger bovenaan stonden.
Gebruikers vertrouwen zo hard op het AI overzicht dat ze niet meer verder naar beneden scrollen. Als jouw content dus niet weergegeven wordt in één van de websites naast AI Overzicht, riskeer je een enorme drop in website bezoekers.
4. Hoe kan ik mijn content optimaliseren voor Google AI Overzicht?
De beste manier om te verschijnen in de Google AI Overzicht resultaten is in principe nog steeds hetzelfde als wat Google al jaren aanraadt:
Creëer content op basis van het E-E-A-T principe:
Expertise
Toon je kennis en vaardigheden aan Google door je expertise over de inhoud van je website te tonen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren: diploma's, jaren ervaring, certificaten, enz... die aantonen dat je een expert bent.
Ervaring
Om betrouwbaar te zijn moet jouw content aantonen dat je ervaring hebt over wat je promoot op je website. Dat kan onder de vorm van reviews van producten, referentieverhalen van klanten van je, ...
Autoriteit
Voor Google ben je een autoriteit in je vakgebied als andere experten jou ook zien als bron van kennis. Hierbij zijn kwalitatieve backlinks met een hoge domein autoriteit heel belangrijk. Ook reviews helpen je om hoog te scoren bij Google.
Trust
Trust of vertrouwen is een combinatie van alle bovenstaande punten. Door expertise, ervaring en autoriteit aan te tonen, krijg je meer vertrouwen van Google.
Met de komst van tools zoals ChatGPT dachten veel content marketeers ineens de heilige graal gevonden te hebben door massa's aan teksten te laten genereren voor blogs. Maar vergeet niet dat deze content ergens al bestond en ChatGPT daar een samenvatting heeft van gemaakt. Door deze teksten blindelings over te nemen, ziet Google jou dus niet als een betrouwbare bron maar eerder als een copycat.
Je kan met jouw website hoger scoren op E-E-A-T door:
- De pijnpunten van je lezers te beantwoorden i.p.v. jouw oplossing meteen te willen verkopen. Typisch zijn "hoe werkt ..." of "waar moet ik op letten bij ..." vragen.
- Zo specifiek mogelijk te zijn: hoe meer specifiek jouw inhoud is, hoe meer Google jou leuk zal vinden
- Vermeld betrouwbare bronnen als je ergens naar verwijst.
- Creëer multimediale content: beperk je niet enkel tot tekst maar gebruik ook afbeeldingen, video's en infographics om je boodschap aantrekkelijker te maken en publiceer deze op verschillende kanalen (podcasts, YouTube, LinkedIn, Facebook, ...)
- Google gebruikt AI Overzicht voornamelijk om complexe vragen te beantwoorden, daarom moet je je vooral richten op long tail keywords (zoekwoorden met 4 of meer woorden).
Voorbeeld met 1 zoekwoord: "sportschoen".
Voorbeeld van een long tail keyword: "rode Adidas sportschoen voor padel"
Je zit dus al dieper in de aankoopfunnel want gebruikers weten al wat ze concreet willen.
5. What's next?
Google AI Overview is nog maar het begin... De volgende fase staat al op ons te wachten: "Google AI Mode". Google heeft AI Overview nog wat slimmer gemaakt door niet enkel zoekresultaten weer te geven maar in AI Mode ga je ook:
- Opvolgvragen kunnen stellen om via dialoog tot een gericht antwoord te komen
- Vragen kunnen stellen op basis van afbeeldingen en foto's, naast tekst
- Meerdere vraagstukken kunnen combineren, bvb. "wat zijn de voor- en nadelen van een tweedehands Tesla vs. een nieuwe BYD?".
Google AI Mode zal een nóg persoonlijkere zoekervaring bieden dan Google AI Overzicht.
6. Conclusie
Reken er maar niet op dat Google AI Overview gaat verdwijnen. Ondernemers die in de komende weken zich focussen op de nieuwe spelregels, zullen hier een groot voordeel mee halen. IKANDIT helpt je hier graag mee verder.
Hoe IKANDIT jouw bedrijf hoger laat scoren in Google
SEO - technische optimalisatie van je website & zoekwoord analyse
Content marketing - ons team schrijft aantrekkelijke en SEO geoptimaliseerde teksten die gedeeld worden, backlinks krijgen en zoekverkeer aantrekken
SEA - betalende campagnes met een duidelijke ROI
Grafisch ontwerp - een moderne huisstijl die in alle facetten van het bedrijf doorgetrokken wordt
